Nyt fra arbejdsholdene
Maj 2009
Høng
19. maj 2009
I Cu 4130 er arbejdet med samtalekøkkenet færdigt, og det fungerer efter hensigten.
I Cu 4160 er lofterne blevet malet i hele vognen. Nu arbejdes der på at male væggene i sidegangen og en enkelt kupe. Alle kupe-dørene har været afmonteret og glideskinner mm er blevet ordnet. Kupe-dørene kan nu åbnes og lukkes uden magtanvendelse.
Alle driftsvognene har gennemgået det årlige syn uden bemærkninger.
På Cy 4640 er taget blevet utæt. Dette skyldes en lang flænge i tagpappet. Vognen skal repareres inden sæsonen starter for alvor i juli måned.
I Cr 3622 arbejdes fortsat med afslibning af lister mm.
På K 564 er tenderhanerne og kedlens bundhane blevet renoveret som et led i den løbende vedligeholdelse. Der er også tilpasset og ilagt en del nye ristestænger. Lokomotivet har også gennemgået årligt syn.
Baneafdelingen
I Gørlev arbejdes ihærdigt på at etablerer en 100 m lang perron, på det sted vi normalt holder med veterantoget. Perronen, som ligger ca. 250 m syd for stationsbygningen, består at en række skinnestykker som er gravet/slået ned i jorden med sveller i mellem som forkant. Bag forkanten er foreløbigt lagt 20 lastbil-læst fyld, som er rettet til med baneafdelingens nyerhvervede Volvo BM gravemaskine.
Placeringen af perronen er valgt, så det er muligt at omløbe maskinen uden at skulle flytte vognene i den forbindelse. Når toget holder ved perronen ved stationsbygningen, kan der ikke løbes omkring pga. sporskifternes placering.
i baggrunden ses banen mod
Værslev
som nu er cykeklsti
OHJ 38 i Kalundborg
Reparationen af førerhuset er færdigt og førerhuset er taget ind til maling.
Arbejdsholdet er begyndt at fremstille et instrumentpanel med gummiophæng, så instrumenterne i førerhuset ikke vibrerer så voldsomt under kørslen.
Alle akselkasser er i øjeblikket prøvemonteret i akselportene så de sidste opmålinger kan foretages. Til det formål er der udtænkt og fremstillet et måleværktøj.
Alle smørepuder helt færdige.
Arbejdet med at fremstille nye bøsninger til boltforbindelserne i fjederophæng mm er færdigt. Nu skal bøsningerne koges i olie; så bliver de nærmest selvsmørende
Se billeder og mere omtale på www.ohj38.dk
Gravemaskinen
Gravemaskinen og Skinnekost 1 har været udsat for hærværk i Gørlev, hvor gerningsmændene har smadret næsten alle ruderne i køretøjerne. Det er smadder ærgerligt at tingene skal ødelægges hele tiden og det koster en masse unødigt arbejde