Nyt fra arbejdsholdene
Januar 2008
Høng
8. januar 2008
Den sidste måneds tid har arbejdet koncentreret sig om Cxm 4508.
Da reparationen af spærene var færdig, fik alle tagbrædderne nye skruer ned i spærene, ialt ca. 800 stk.
Den indvendige afstivning af vognen, bliver mere diskret end i Cu 4130. En god ide blev omsat til praksis; et eksternt firma har efter en tegning udskåret nogle forstærkninger til spærene i 8mm jernplade. Forstærkningerne har samme facon som spærene og bliver skuet på siden af disse. Bagefter bliver forstærkningerne svejset til et langsgående rektangulært rør i begge sider. Røret bliver derefter boltet til vognens sider. Alt dette sker mens vognkassen bliver holdt i facon både på langs og på tværs. Vognens bremsecylinder er en ældre model i støbejern. Den vejer ca 3 gange så meget som en nyere model i presset jernplade. Alderen til trods viste den sig at være i meget fin stand indvendigt, så den bliver genbrugt. Så undgår vi også at skulle nye huller til en ny bremsecylinder.
Pufferne er afmonteret v.hj.a skærebrænderen. Møtrikkerne sad så godt fast, at en bolt knækkede under forsøget på at løsne møtrikken. Så går det nemmere med "ildøksen".
Indvendigt i vognen er der fjernet noget mere maling og der arbejdes med at fjerne gammelt møg fra de forskellige dele til bremsetøjet.
CXM 4508 (JPB)
(LBC)
Baghjulene til Rangertraktor 2 er kommet tilbage fra et eksternt firma, som har monteret nye dæk.
OHJ 38 i Kalundborg
Bearbejdningen af diverse dele til akselportene er begyndt. Der skal bl.a. laves nogle nye mellemstykker (de sidder mellem kilen og akselkassen) og akselkassernes bronzepander skal rette op.
Begge linealer er monteret og rettet op. Det viste sig at de eksisterende mellemlæg passede fint.
Stempelstokkene er ved at blive prøvemonteret i krydshovederne, så bronzepanderne i krydshovederne kan måles op.
Kilernes føringsspor i et par af akselportene er ved at blive slebet lige. Efterfølgende skal der svejset på kilerne så disse kan bearbejdes til de nye mål.
Der arbejdes også med kontrolmåling af nitterne i kedlens bundramme. Der er foreløbigt fundet 2 der skal skiftes.
Se billeder på www.ohj38.dk